قیمت خرید رول پک اتوکلاو چقدر است؟امروزه بسته بندی یک سری از تجهیزات استریل دندانپزشکی با استفاده از دستگاه رول پک انجام می شود ، نام دیگر دستگاه رول پک ، فیپلک یا رول استریل اتو کلاو می باشد . که استفاده از این دستگاه رول پک در ایران برای استریل و اتوکلاو بسیاری ابزار، رایج است که محافظ بسیار خوبی در برابر میکروب است .

سفارش خرید رول پک اتوکلاو از فروشگاه های معتبر

از رول اتوکلاو و مزایای استفاده از آن چه میدانید؟

از رول اتوکلاو و مزایای استفاده از آن چه میدانید؟ سالی می شود که در ایران استفاده از کاغذ بسته بندی مدیکال پیپر (Medical paper) جهت بسته بندی ابزار پزشکی و دندانپزشکی در فرایند استریل و اتوکلاو کردن رایج شده است. اما جالب است بدانید که یکی از اولین و شناخته شده ترین برندهای رول های استریل که به بازار ایران راه یافت برند وی پک (Wepack) بود. این برند در بین متخصیص ایرانی چنان معروفیتی پیدا کرد که از اسم آن بعنوان ماهیت کالا استفاده کردند همانند اتفاقی که برای برندهایی چون کلینکس، ژیلت، وایتکس، ریکا و… افتاد.

کاغذ وی پک

کاغذ وی پک

وی پک یا رول استریل اتوکلاو؟

در حقیقت وقتی از کاغذ وی پک یا رول وی پک صحبت می کنیم منظورمان دسته ای از کاغذهای مدیکال می باشد که بصورت رول یک طرف کاغذ و یک طرف فیلم می باشد و شاید بهترین جایگزین و لغت برای آن رول استریل اتوکلاو باشد. استفاده از این محصولات به دلیل منسوخ شدن استفاده از پارچه در اتاق CSR و مشکلات ناشی از آن رایج و متداول گردید. همچنین مزیت مشاهده داخل پک استرل از سمت فیلم شفاف کاغذهای وی پک دلیل دیگری در محبوبیت استفاده از آن توسط کارکنان و متخصیص پزشکی بود.

رول استریل وی پک

رول استریل وی پک

محاسن استفاده از رول استریل اتوکلاو

از مزیت های دیگر رول های استریل اتوکلاو ماندگاری طولانی مدت استریلیتی پک ها می باشد که بسته به شرایط انبار و نگهداری آنها می توانند تا 9 ماه استریل باقی بمانند که در مقایسه با پارچه که حداکثر مدت نگهداری آنها دو هفته می باشد ویژگی متمایز کننده ای محسوب می شود. همچنین کاغذهای مدیکال بر خلاف پارچه هنگام استفاده روی ابزار پرز ایجاد نکرده و باعث اثر سو بر بیمار نمی گردند.

نگهداری پک استریل

نگهداری پک استریل

انتخاب بهترین رول استریل اتوکلاو

شاید برایتان سوال باشد که بایستی به چه مواردی در انتخاب و خرید رول استریل اتوکلاو دقت کنید. پس موارد زیر را همیشه به عنوان اولویت های مهم در این زمینه در نظر بگیرید.

جنس رول ها مناسب با اتوکلاو باشد. برای اتوکلاو بخار یا اتیلن اکساید رول با جنس کاغذ سلولزی مناسب می باشد و برای اتوکلاو پلاسما بایستی رول با جنس کاغذ تایوک خریداری کنید. معمولا قیمت رول پلاسما گرانتر از رول بخار و اتیلن اکساید می باشد.

دقت کنید که در هر دو طرف حاشیه رول اندیکاتور یا نشانگر کلاس یک وجود داشته باشد. متاسفانه بنا به شرایط اقتصادی کشور و نیاز به صرفه جویی در مخارج بیمارستان (حتی اتاق عمل و بخش استریل!) بتازگی شاهد واردات و تولید رول های استریل بدون اندیکاتور و بی کیفیت با قیمت ارزانتر در بازار ایران هستیم که با استانداردهای ملی و بین المللی مطابق نیستند. رول استریل اتوکلاو پلاسما

بررسی کنید که هنگام بازکردن دوخت و جدا کردن کاغذ از فیلم هیچ پرزی ایجاد نشود.کاغذ استریل اتوکلاو

با شرکت ها و کمپانی های معتبر و شناخته شده مشورت نموده و محصول خود را خریداری نمایید.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت رول اتوکلاو

ویپک یا پیلپک یا رول استریل اتوکلاو یا کاغذ بسته بندی مدیکال پیپیر همه نام یک محصول را شان می دهد.

مدتی هست که در ایران استفاده از رول پیل پک یا ویپک جهت بسته بندی ابزار برای استریل و اتوکلاو کردن رایج شده است که به خوبی در برابر نفوذ میکروب ها مقاوم هست.

رول ویپک در چه زمینه ها و مکان هایی استفاده می شود؟

1-بیمارستان ها

2-دندانپزشکی

3-لوازم آرایشی و بهداشتی

4-دامپزشکی

5-به طور کلی، برای تمام فرآیندهای استریلیزاسیون از پیل پک با گاز اتیلن اکساید و بخار استفاده میشود.

بهتر است بدانید که یکی از اولین و شناخته شده ترین برندهای رول های استریل که به بازار ایران راه یافت برند ویپک (Wepack) بود.

این برند در بین متخصیص ایرانی چنان معروفیتی پیدا کرد که از اسم آن بعنوان ماهیت کالا استفاده کردند.

همانند اتفاقی که برای برندهایی چون کلینکس ، ژیلت ، وایتکس ، ریکا و… افتاد.

بسیاری از افراد این نام ها را به عنوان نام تجاری نمی شناسند و تصور بر نام محصول بودن آن هاست .

در حقیقت وقتی از کاغذ ویپک صحبت می کنیم منظورمان دسته ای از کاغذهای مدیکال می باشد که بصورت رول یک طرف کاغذ مدیکال و یک طرف فیلم می باشد.

رول ویپک یا پیلپک

مزیت ها و محاسن رول ویپک یا رول پیلپک یا رول استریل اتوکلاو

1_ قابل مشاهده بودن داخل پک استریل از سمت فیلم شفاف کاغذهای وی پک یا پیک پل

2_ ماندگاری طولانی مدت استریلیتی پک ها که بسته به شرایط انبار و نگهداری آنها می توانند تا نه ماه استریل باقی بمانند.

در حالیکه پارچه حداکثر دو هفته میتواند استریل باقی بماند

3_ کاغذ های وی پک پرز ایجاد نمیکنند و باعث ایجاد مشکل در بیمار و ایجاد عوارض نمی شود.

توجه :

جنس رول های پیلپک یا ویپک باید متناسب با دستگاه اتوکلاو باشد.

اتوکلاو بخار => پیل پک ( وی پک) با جنس کاغذ سلولزی

اتوکلاو اتیلن اکساید => پیل پک ( وی پک) با جنس کاغذ سلولزی

اتوکلاو پلاسما => پیل پک ( وی پک) با جنس کاغذ تایوک

نکته : قیمت ویپک با کاغذ تایوک معمولا گران تر می باشد.

تمامی انواع کاغذ بسته بندی استریل که در این مراکز برای فروش عرضه می شوند، عمدتا بر پایه سلولز هستند

توجه ۲ :

در حاشیه های وی پک ها باید اندیکاتور وجود داشته باشد.

اندیکاتور چیست ؟

نشانگرهای حساسی هستند برای اطمینان از استریل شدن وسیله ها و محصولات داخل وی پک که بعد از استریل شدن کاملا تغییر رنگ می دهند.

اندیکاتور ها انواع مختلفی دارند که

اندیکاتور های موجود در حاشیه های وی پک هم از نوع اندیکاتور های شیمیایی میباشد.

نکات تکمیلی :

1-توجه داشته باشید که براساس اندازه وسیله ای که قرار است استریل شود، اندازه ویپک یا رول کاغذ وی پک را انتخاب می کنیم.

2-رول ویپک یا پیلپک با عرض های مختلفی از ۵ تا ۵۰ سانتی متر عرضه میشوند که طول آن ها همه ۲۰۰ متر میباشند.

3-از آن جایی که این جنس بسته بندی مدیکال پیپر، احتمال آسیب دیدن دارد، لازم است از زمان ورود آن به مرکز، تا لحظه استفاده از وسیله استریل شده کاملا مراقب بود که آسیبی نبیند

که بتواند تا لحظه استفاده از وسیله استریل شده، وظیفه خود را که حفظ استریلیتی است، انجام دهد.

4-اگر میخواهید روی ویپک ها اطلاعتی را ثبت کنید به هیچ عنوان در سمت کاغذی وی پک یا پیل پک چیزی نوشته نشود چون امکان آسیب به سمت کاغذی وجود دارد و اینگونه باعث میشود استریل از بین برود.

برای نوشتن موضوعی روی وی پک یا چسباندن لیبل روی آن از قسمت فیلم این کار را انجام دهید.

ورود و خروج بخار فقط از سمت کاغذی لیبل می باشد.

5-مهمترین علت گسترش مصرف این محصولات را می توان به اهمیت رعایت بهداشت و افزایش سطح باکتریها، میکروب و عوامل بیماری زا نسبت داد.

6-این محصولات برای بسته بندی تجهیزات و ابزار آلات پزشکی و نگهداری آنها در شرایط استریل کاربرد دارد.

7-مهمترین اهداف کاربری این بسته بندی های استریل به جهت پیش گیری از انتقال بیماری ها عفونتی و باکتریایی است.

افزایش رونق بازار اتوکلاو در ایران

افزایش رونق بازار اتوکلاو در ایران آزمایشگاه، مطب دندان‌پزشکی، بیمارستان و اینگونه مکان‌ها مشغول به کار هستید، حتما واژه‌ی اتوکلاو را شنیده‌اید و ممکن است تجربه‌ی کار با دستگاه اتوکلاو را نیز داشته باشید.

اتوکلاو تجهیزی است که نه تنها در حوزه پزشکی و آزمایشگاهی، بلکه در صنعت نیز برای سترون‌سازی و آلودگی زدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای استریل کردن مواد و تجهیزات کاربرد دارد.

همچنین گاهی نیاز است زباله‌های عفونی نیز قبل از دفع، ضدعفونی شوند. اتوکلاو کردن زباله‌های عفونی باعث می‌شود تا حین حمل و نقل و دفع، مسئولین جمع آوری زباله در معرض خطر آلودگی کمتری قرار گیرند.

اگر کاربر، تکنسین یا اپراتوری که با دستگاه اتوکلاو کار می‌کند، مراحل مختلف فرآیند اتوکلاو کردن را درک کند، کارایی و عملکرد بهتری خواهد داشت. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا شما را با دستگاه اتوکلاو و نحوه‌ی اتوکلاو کردن آشنا کنیم.

اما پیش از هرچیز باید گفت که استریل کردن مطلق مواد یا تجهیزات امکان‌پذیر نیست و کارایی هر فرآیند استریلیزاسیون به ماهیت محصول، میزان و نوع آلودگی بستگی خواهد داشت.

آشنایی با مفاهیم سترون‌سازی (استریلیزاسیون)، ضدعفونی و گندزداییبخوانید

تاریخچه اتوکلاو

برای آشنایی بهتر با دستگاه اتوکلاو، اجازه دهید ابتدا مروری بر تاریخچه‌ی آن داشته باشیم.

چارلز چمبرلند

از قرن ۱۶ام میلادی، از بخار آب برای از بین بردن بیماری و عفونت استفاده می‌شد. اما در سال ۱۸۷۹ میلادی، شخصی به نام چارلز چمبرلند (Charles Chamberland) برای اولین بار دستگاه اتوکلاو را اختراع نمود. از آن زمان تا کنون اصول و روش‌های استریل کردن توسط بخار تقریبا دست نخورده باقی مانده و تغییر چندانی نکرده است. در حقیقت، بیشتر پیشرفت‌های عمده در فناوری اتوکلاو، به جای تغییر در روند اتوکلاو کردن، حول نظارت بر ایمنی دستگاه اتوکلاو صورت گرفته است.

شاید علت نام‌گذاری اتوکلاو نیز برایتان جالب باشد. این کلمه فرانسوی است که از ۲ واژه‌ی “auto” به معنای اتوماتیک و “clvis” به معنای قفل گرفته شده است. ترکیب این ۲ واژه دستگاهی را توصیف می‌کند که هنگام افزایش فشار به طور خودکار قفل می‌شود.

انواع اتوکلاو

اتوکلاوها انواع مختلفی دارند اما در حقیقت اصول کار تمامی آن‌ها یکسان است. اتوکلاوهای رومیزی معمولا در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که اتوکلاوهای بیمارستانی اغلب بسیار بزرگ هستند. در شکل ۲ انواع رایج اتوکلاوها را نشان داده‌ایم.

انواع رایج اتوکلاو

شکل 2. انواع رایج اتوکلاو

سترون سازی با اتوکلاو: استفاده از بخار برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها

شاید برایتان جالب باشد:

دِناتوره شدن در حققیت تغییر شکل پروتئین و اسیدهای نوکلئیک وجود در سلول‌ها استکه بر اثر تغییر عوامل محیطی مانند PH و دما رخ می‌دهد. دناتوره شدن با نام واسِرِشتن نیز شناخته می‌شود.

قرار گرفتن میکروارگانیسم‌ها در معرض بخار تحت فشار باعث دناتوراسیون آنزیم‌ها و پروتئین‌های ساختاری آن‌ها می‌شود. به این معنا که پیوندهایی که سبب پایدار شدن پروتئین‌های یک ارگانیسم می‌شوند، در اثر حرارت نابود یا دناتوره می‌شوند. این موضوع دقیقا همان چیزی است که درون دستگاه اتوکلاو رخ می‌دهد.

استریل کردن مواد و تجهیزات به کمک دستگاه اتوکلاو، به کنترل دقیق زمان، دما و فشار نیاز دارد. معمولا در شرایط استاندارد، مواد و تجهیزات در دمای ۱۲۱ الی ۱۲۴ درجه سانتی‌گراد و به مدت ۱۵ دقیقه تحت فشار ۲۰۰ کیلوپاسکال اتوکلاو می‌شوند. اما گاهی اوقات نیز این شرایط ممکن است به صورت زیر جایگزین شوند:

جدول ۱: رابطه بین دما، فشار و زمان در اتوکلاو کردن

دما (°C) فشار تقریبی مناسب (kPa) حداقل زمان استریل کردن

۱۲۶ الی ۱۲۹ ۲۵۰ (حدود ۲/۵ اتمسفر) ۱۰ دقیقه

۱۳۴ الی ۱۳۸ ۳۰۰ (حدود ۳ اتمسفر) ۵ دقیقه

atm = 101 325 Paء۱

نکته: حداقل زمان استریل کردن که در جدول ۱ ذکر شده است، باید از زمانی محاسبه گردد که تمام مواد به دمای لازم رسیده باشند.

بررسی هزینه های لازم جهت صادرات رول اتوکلاو

اتوکلاو چگونه کار می کند؟

اصول کار تمامی اتوکلاوها، چه رومیزی و چه اتوکلاوهای بزرگی که حتی به اندازه یک اتاق هستند، یکسان است. به این صورت که ابتدا درب قفل می‌شود تا محفظه‌ای مهر و موم شده تشکیل شود. سپس تمام هوای داخل آن محفظه با بخار آب جایگزین می‌شود.

سپس بر اساس پروتکل‌های مشخص شده و برنامه‌ای که به دستگاه داده می‌شود، بخار تحت فشار قرار می‌گیرد و فرایند اتوکلاو کردن در زمان تعیین شده صورت خواهد گرفت.

مراحل اصلی اتوکلاو کردن به لحاظ فنی در شکل ۳ نشان داده شده است.

فرایند اتوکلاو کردن.

مراحل عبارتند از:

۱- شروع فرایند اتوکلاو: درب محفظه بسته می‌شود و محفظه‌ی اتوکلاو به کمک لوله‌های موجود در اطراف آن گرم می‌شود.

۲- جایگزینی هوای محفظه با بخار (Purge Phase): در فرایند استریل کردن، وجود هوا مانع از نفوذ بخار به تجهیزات و یا مواد شده و در نتیجه استریل کردن به خوبی صورت نمی‌گیرد. بنابراین لازم است تا هوای درون محفظه اتوکلاو با بخار آب جایگزین شود. در این مرحله بخار آب جایگزین هوای درون محفظه‌ی اتوکلاو می‌شود و دما و فشار شروع به افزایش خواهند کرد.

لازم به ذکر است که جایگزینی هوای درون محفظه اتوکلاو با بخار، بسته به مواد و تجهیزات به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در جدول ۲ به آن‌ها اشاره شده است.

جدول ۲: روش‌های مختلف برای جایگزینی بخار با هوای درون محفظه

روش توضیحات تجهیزات

گراویمتری بخار از طریق دریچه‌هایی که در بالا و یا کناره‌های محفظه اتوکلاو قرار دارند، وارد محفظه می‌شود. از آنجایی که هوا وزن بیشتری دارد به پایین محفظه رفته و از طریق دریچه و به کمک نیروی گرانش تخلیه می‌شود. در واقع در این روش از هیچگونه ابزار مکانیکی برای تخلیه هوای درون محفظه اتوکلاو استفاده نمی‌شود. ظروف شیشه‌ای، کالاهای بسته‌بندی نشده، زباله‌های بهداشتی و تجهیزات غیر متخلخل

پیش خلاء هوا از طریق تجهیزاتی مانند پمپ خلاء، از محفظه خارج می‌شود و سپس بخار وارد محفظه می‌گردد. این روش باعث می‌شود تا بخار به مناطق متخلخل نفوذ کند. کالاهای بسته‌بندی شده و تجهیزات و مواد متخلخل

مایعات همان روش گراویمتری اما با سرعت جایگزینی کندتر است. محیط‌های کشت، آبگوشت و آب

3- مرحله تهویه یا Conditioning: گرم شدم فضای درون محفظه و افزایش فشار ادامه می‌یابد.

۴- گرم شدن محفظه یا Heat up: فشار و دما به حد مطلوب می‌رسند.

۵- شروع فرایند استریلازیسیون: زمان اتوکلاوو کردن از این لحظه محاسبه می‌شود.

۶- خروج بخار از محفظه (Exhaust Phase): فشار محفظه از طریق دریچه آزاد می‌شود.

۷- خشک کردن: تجهیزات در مدت زمان تعیین شده خشک می‌شوند و فضای داخلی به فشار محیط باز می‌گردد.

۸- ورود هوا به محفظه: محفظه‌ی اتوکلاو مجددا از هوا پر می‌شود.

۹- اتمام فرایند اتوکلاو: می‌توانید درب اتوکلاو را باز کنید. دقت داشته باشید که در این مرحله هنوز محتویات نسبتا گرم هستند

توزیع بی واسطه رول پک اتوکلاو با بهترین کیفیت

توزیع بی واسطه رول پک اتوکلاو با بهترین کیفیت پارامترهایی در اتوکلاو کردن موثر هستند؟

همانطور که در قسمت مقدمه نیز ذکر شد، دست‌یابی به استریلیزاسیون مطلق امکان‌پذیر نیست و کارایی هر فرآیند استریلیزاسیون به ماهیت محصول، میزان و نوع آلودگی بستگی دارد. در حقیقت می‌توان گفت که هیچ فرمول دقیق و ثابتی برای اتوکلاو کردن و دست‌یابی به سطح مطلوب استریلیزاسیون وجود ندارد. به همین دلیل در این قسمت از مقاله قصد داریم تا پارامترهایی را توضیح دهیم که فرایند اتوکلاو تحت تاثیر قرار می‌دهند.

فروش ویژه رول پک اتوکلاو با نازل ترین قیمت

همانطور که در قسمت مقدمه نیز ذکر شد، دست‌یابی به استریلیزاسیون مطلق امکان‌پذیر نیست و کارایی هر فرآیند استریلیزاسیون به ماهیت محصول، میزان و نوع آلودگی بستگی دارد. در حقیقت می‌توان گفت که هیچ فرمول دقیق و ثابتی برای اتوکلاو کردن و دست‌یابی به سطح مطلوب استریلیزاسیون وجود ندارد. به همین دلیل در این قسمت از مقاله قصد داریم تا پارامترهایی را توضیح دهیم که فرایند اتوکلاو تحت تاثیر قرار می‌دهند.

۱- زمان: پارامتری حیاتی در اتوکلاو کردن

از آنجا که زمان لازم برای اتوکلاو کردن بسته به نوع مواد و جنس تجهیزات متفاوت است، تعیین زمان مناسب برای اتوکلاو یکی از پارامترهای بسیار مهم در دست‌یابی به استریلیزاسیون مطلوب خواهد بود.

صادرات رول پک اتوکلاو به کشورهای خاورمیانه

صادرات رول پک اتوکلاو به کشورهای خاورمیانه چه موادی را می‌توان اتوکلاو کرد؟ فرایند صادرات وهزینه گمرک را در مقاله ای تحت این عنوان بخوانید

بدیهی است که شرایط شدید ناشی از دمای بالا و فشار زیاد، برای یکسری مواد و تجهیزات مناسب نیست. به همین دلیل لازم است کاربر نوع ماده‌ای که قرار است درون اتوکلاو قرار گیرد را به دقت بررسی کند. به طور مثال موارد زیر را در نظر بگیرید:

شیشه: تنها شیشه‌ای که قابلیت اتوکلاو شدن را دارد، پیرکس است. با این وجود دقت داشته باشید که حتی اگر شیشه‌های پیرکس نیز در دستگاه اتوکلاو قرار بگیرند و درب آن‌ها محک بسته شود، احتمال منفجر شدن شیشه وجود دارد.

پلی پروپیلن: پلی پروپیلن نوعی پلاستیک است که می‌تواند درجه حرارت اتوکلاو را تحمل کند. در صورت اتوکلاو کردن تجهیزات پلی پروپیلنی توصیه می‌شود که برای نفوذ بخار مقدار کمی آب درون بسته‌بندی بریزید تا انتقال حرارت تسهیل شود.

لاتکس یا ونیل: تجهیزاتی که از جنس لاتکس یا ونیل هستند اغلب درون دستگاه اتوکلاو و تحت دمای بالا ذوب می‌شوند. توصیه می‌شود این تجهیزات درون دستگاه اتوکلاو قرار نگیرند.

کاغذ: چنانچه لیبل مواد بیولوژیکی و یا بسته‌بندی تجهیزات از جنس کاغذ باشد، قرار دادن این کاغذها درون دستگاه اتوکلاو مانعی ندارد. اما توجه داشته باشید که این کاغذها پس از اتوکلاو کردن دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرند. اما خودِ کاغذ را نمی‌توان به عنوان یک ماده اصلی درون دستگاه اتوکلاو استریل نمود.

نوک سمپلر: نوک سمپلرها اغلب از مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند و ذوب شدن آن‌ها در دستگاه اتوکلاو به تنظیم اتوکلاو، چگالی مواد و نوع پلاستیک بستگی دارد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که نوک سمپلرهای استفاده شده باید تنها به عنوان یک زباله‌ی زیست محیطی اتوکلاو شده و سپس امحا شوند و نباید مجددا از آن‌ها استفاده کرد.

فلزات: بیشتر فلزات مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها برای اتوکلاو کردن مناسب هستند. اما پیش از اتوکلاو کردن مطمئن شوید که هرگونه پلاستیک، واشر یا سایر وسایل را که ممکن است حین اتوکلاو کردن ذوب شوند را باز کنید.

ناگفته نماند که یکی از علل بروز آتش‌سوزی در آزمایشگاه‌ها و یا مراکز علمی این است که کسی فراموش کرده تا مراقب آنچه در داخل اتوکلاو قرار می‌دهد، باشد.

دقت داشته باشید که مواد زیر را تحت هیچ شرایطی درون دستگاه اتوکلاو قرار ندهید.

هزینه باربری و هزینه ترخیص کاری را در مقاله ای با عنوان آن بخوانید

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *